فیلمی از تازهترین گام از پروژه «تار ایرانی» که به اجرای تصنیف «دل دیوانه» در ارگ بم اختصاص دارد، منتشر شد.
به نقل از نگارخبر ، علی قمصری در چهلمین گام از پروژه «تار ایرانی» ویدیویی از اجرایش منتشر کرد که به اجرای او در ارگ بم اختصاص دارد.
پروژه «تار ایرانی» به همت و ایده علی قمصری و با محوریت تارنوازی، طراحی شده و در حال اجرا است. قمصری در این پروژه به استانها و شهرهای مختلف سفر، در هر شهر قطعهای را اجرا و حاصل را در قالب ویدئو منتشر میکند. او تاکنون به شهرهای قزوین، شیراز، تبریز، اردبیل، کردستان، کرمانشاه، ایلام، خرمآباد، بروجرد، سنندج، صحنه، کنگاور، قوچان، گرگان، خوزستان، تربتجام، شهرکرد، مشهد، نیشابور، توس، بجنورد، بهشهر، بابل، یزد، کرمان، میبد، رشت، شوشتر، ساری و مهاباد سفر کرده است.
تازهترین اثری که از پروژه «تار ایرانی» منتشر شده، مربوط به اجرای علی قمصری در شهر بم است. او که برای اجرا در ارگ بم، تصنیف «دل دیوانه» را انتخاب کرده در این باره چنین نوشته است:
«هر آن باغی که نخلش سر به در بی/ مدامش باغبون، خونین جگر بی
در ارگ باشکوه نخلشهر بم، به همراه هنرمند عزیز کرمانی روزبه ارجمند، تصنیف «دل دیوانه» را اجرا کردیم که در کنسرت زیبای «همنوا با بم» با صدای استاد شجریان و همراهی همایون شجریان، استاد علیزاده و استاد کلهر اجرا شده بود. این تصنیف در سوگ فاجعه زلزله بم با نمایی از ارگ، غم و شکوه را همزمان در خود داشت. از جمله ویژگیهای این اثر، آینهوار بودن ریتم لنگ آن (در بخش بیکلام)، سهل و ممتنع بودن، حل شدن شعر و ملودی در هم و داشتن هویت شخصی تکتک سازهای حاضر در آن است. جالب است که در بدو ورود به بم، وقتی با بافت نخلپوش و صلابت ارگ، مواجه شدم، شعف تماشای سرزندگی شهر، ناخودآگاه در بالاتر رفتن تمپوی اجرایمان تاثیر گذاشت. به طوری که مولفه غم در این اجرا در کنار حس حماسه قرار گرفت. این تغییرات حسی و تاثیرپذیری از فضای محل ضبط، هدیهای است که زنده بودن اجرا به «تار ایرانی» میدهد.»
گفتگو در مورد این post