پیشنهاد می شود بیمه مرکزی ایران بمناسبت شخص محور شدن بیمه شخص ثالث، شرکت های بیمه را به مراسم جشن و پایکوبی و صرف شیرینی و شام در تالار عروسی واقع در ساختمان بیمه مرکزی دعوت کند.
تا پایان برنامه ششم توسعه، قرار است توسط شرکت های بیمه، بیمه شخص ثالث بجای تعلق گرفتن به خودرو به شخص تعلق بگیرد.
به گزارش نگارخبر به نقل از بولتن نیوز، برخی معتقدند که قانون تعلق گرفتن بیمه شخص ثالث به فرد بجای خودرو بشدت ظالمانه بوده و موجب بی عدالتی بیشتر در جامعه شده و شرکتهای بیمه که در حال حاضر به شکلهای مختلف از پرداخت خسارتها خودرداری کنند با این طرح فقط زمانی به خودروی حادثه دیده خسارت بدهند که فردی که بیمه شخص ثالث به نام او است راننده باشد!
توجه داشته باشید این یعنی اگر خودرویی دست فردی غیر از مالک خودرو باشد؛ مثل همسر یا فرزند یا برادر و هر شخص بهره بردار دیگر، اگر تصادف رخ بدهد، شرکت بیمه خسارتی پرداخت نمی کند.
به این شکل هزینه هایی که بیمه موظف به پرداخت آنها است به گردن مردم و مالک خودرو می افتد و فشار سنگینی به مردم وارد می شود؛ البته از آنجایی قانون گذار و نهاد نظارتی در اینجا آگاهانه سعی کرده تا از بار مسئولیت شرکت های بیمه کاسته و هزینه های شرکت های بیمه را بر دوش مردم انتقال دهد، شرکتهای شکر گذار بوده و به سودهای کلانی دست پیدا خواهند کرد.
حساب کنید مثلا از صد درصد تصادفات اگر حدود 10 درصد توسط فردی غیر از مالک خودرو انجام شود؛ مثلا فرزند یا همسر و برادر و دوست و آشنایی که البته همگی دارای گواهینامه رانندگی هستند……..شرکتهای بیمه علی رغم اینکه فردی که راننه بوده دارای گواهینامه و خودرو مورد استفاده هم دارای بیمه شخص ثالث است، دیگر به هیچ وجه خسارت نمی دهند و خدایی نکرده اگر تصادف منجر به فوت باشد، مالک خودرو موظف است مثلا یک میلیارد تومان فقط بابت دیه بپردازد تا شرکت بیمه سود بیشتری ببرند.
در این راستا بولتن نیوز پیشنهاد می کند تا بیمه مرکزی ایران بمناسبت شخص محور شدن بیمه شخص ثالث ،شرکت های بیمه را به مراسم صرف شیرینی و شام در تالار عروسی واقع در ساختمان بیمه مرکزی دعوت کند!
در ادامه گفتگویی که در این رابطه توسط باشگاه خبرنگاران جوان نوشته شده را منتشر می کنیم:
قانون بیمه شخص ثالث رانندهمحور همچنان منتظر اجرا
قانون بیمه شخص ثالث رانندهمحور یک ظلم مضاعف است
به گفته مسئولان، در قانون رانندهمحوری بیمه شخص ثالث، بحث خسارت و صدمات از اتومبیل برداشته و به راننده وسیله نقلیه الحاق میشود.
به گزارش بولتن نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، بر اساس تبصره یک ماده ۱۸ قانون بیمه اجباری شخص ثالث بیمه مرکزی موظف است با همکاری نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران ترتیبی اتخاذ کند که حداکثر تا پایان برنامه پنج ساله ششم، امکان صدور بیمه نامه شخص ثالث براساس ویژگیهای «راننده» فراهم شود.
سال پایانی برنامه ششم ۱۴۰۰ بود که در نهایت دوسال هم تمدید شد و سال ۱۴۰۳ برنامه هفتم آغاز خواهد شد، اما همچنان اجرای این بند قانونی معطل مانده است! موضوعی که در خصوص آن مهدی قمصریان، مدیر صندوق تامین خسارتهای بدنی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: خیلی از اوقات استفاده و بهره برداری از وسایل نقلیه توسط مالکان نیست یعنی ممکن است پلاک وسیله نقلیه به نام فردی دیگر باشد، ولی راننده و بهره بردار آن شخص دیگر، به همین سبب این تکلیف قانونی مشخص شد که اگر بناست بیمه نامه شخص ثالث برای فردی صادر شود باید امتیازهای رانندگی آن احصاء گردد.
او افزود: اما اجرای این تبصره قانونی نیازمند همکاری نزدیک مجموعه بیمه مرکزی و نیروی انتظامی است. بر اساس تکلیف قانون باید نیروی انتظامی مرتب اطلاعات مربوط به تخلفات راهنمایی و رانندگی افراد را به بیمه مرکزی ارسال کند تا در سامانهای اعتبارسنجی شود و هر فردی بر اساس امتیازی که دارد بتواند از این ظرفیت قانونی استفاده کند.
باشگاه خبرنگاران جوان هم برای پیگیری اجرای این بند قانونی به سراغ بیمه مرکزی رفت و قائم مقام رئیس کل بیمه مرکزی مجید مشعلچی در این راستا گفت: یکی از موارد قانون بیمه اجباری شخص ثالث تبصره یک ماده ۱۸ است که در بیمه مرکزی از آن تحت عنوان راننده محوری یاد میشود. در این قانون بحث خسارت و صدمات از اتومبیل برداشته و به راننده اتومبیل الحاق میشود.
این مقام مسئول در ادامه بیان کرد: در این بند قانونی رانندگان به پرخطر و کم خطر تقسیم بندی میشوند و زمانی که رانندگان پرخطر بر اساس شاخصهایی شناسایی شدند هنگام صدور بیمه نامه مبالغ بر اساس پرخطر بودن آنها محاسبه میشود و اگر کم خطر باشند برای آنها تخفیفاتی لحاظ میشود و بر این اساس دیگر بار رانندگی پرخطر بر دوش جامعه نخواهد بود.
او افزود: حال برای تحقق این بند قانونی باید یک چرخش اطلاعاتی در چند سامانه ایجاد کنیم، یک بخش این دادهها به مرکز داده بیمه مرکزی در خصوص اصالت بیمه نامه، ارتباط بیمه نامه با شخص راننده و… باز میگردد. قسمت دیگر به دادههای قوه قضائیه و بخش دیگر هم در مرکز داده فراجا اطلاعاتی از جمله امتیازات منفی رانندگان است که مقداری فرآیند ارسال دادهها به بیمه مرکزی زمان بر شد که اخیرا این موضوع از طریق کارگروه تعامل پذیری دولت الکترونیک پیگیری شد و این کارگروه مصوب کرد فراجا اطلاعات را در اختیار بیمه مرکزی قرار دهد. مقدمات کار فراهم شده و زیر ساختها آماده است و به شکل آزمایشی و البته بدون شاخصهای فراجا این اقدام را در ۲ شرکت بیمه هم اجرایی کردیم.
او در پاسخ به این پرسش که این اقدام با توجه به زمان برنامه ششم تا پایان سال عملیاتی میشود؟ اظهار کرد: تقریبا ۸۰ درصد تست آزمایشی پیش رفته است با تکمیل شاخصهایی که از فراجا و قوه قضائیه دریافت میشود، میتوانیم این ماده قانونی را عملیاتی کنیم.
راننده محوری بیمه شخص ثالث که مینا صادقی کارشناس بیمه در خصوص مزیت اجرای آن به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: با نگاهی دقیق به ماده ۱۸ قانون شخص ثالث، مشخص میشود که بیمه نامه باید بر اساس ویژگیهای خودرو و همچنین ویژگیهای راننده تنظیم شود و لذا از دیدگاه تعیین حق بیمه طبق قانون باید بیمه نامههای صادره، هم خودرو محور و هم راننده محور باشند.
او افزود: در این قانون هر راننده که خوب رانندگی میکند یک امتیاز دریافت کرده و در نهایت قیمت کمتری برای بیمه شخص ثالث پرداخت میکند. پیش بینی میشود در این طرح بانوان موفقیت بیشتری داشته باشند، زیرا معمولا رانندگان محتاطتری هستند و به همین جهت میتوانند از این طرح به نفع خود استفاده کنند.
در ادامه هم مدیر صندوق تامین خسارتهای بدنی قمصریان اظهار کرد: اول این که نگاه قانون گذار در این بخش با هدف حمایتی بوده است. اکثر رانندگان قانون مدار هستند و عملیاتی شدن این بند قانونی سبب میشود که شرکتهای بیمه این اختیار را پیدا کنند برای افراد قانون مدار بیمه نامه شخص ثالث را با تخفیفات مناسبتر ارائه و رانندگانی که تخلفات حادثه خیز دارند بیمه نامه خود را به قیمت بالاتری تهیه کنند و در واقع این یک اهرم تشویقی است. متاسفانه اکنون به راننده قانون مدار و متخلف با یک دید نگاه میشود که نباید این رخ دهد. اگر امکان صدور بیمه نامه شخص ثالث بر اساس امتیاز راننده مهیا شود نگاه عادلانه نیز فراهم خواهد شد که نیازمند همیاری و همکاری نیروی انتظامی است.
گفتگو در مورد این post